Lancering af Bælgfrugtspartnerskabet
Marts 2024, af Thomas Andersen Ryan
På initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal Bælgfrugtspartnerskabet sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter.
I fællesskab skal forskellige partnere fra hele værdikæden sætte ambitiøse mål, igangsætte initiativer samt løbende monitorere salg og forbrug af bælgfrugter for at sikre, at partnerskabet opnår effekt.
På en kold forårsmorgen d. 12. marts 2024 mødtes over 70 aktører fra fødevarebranchen på Christiansborg med et fælles mål: Opstart af Bælgfrugtspartnerskabet. Et partnerskab, der arbejder for, at bælgfrugter fylder mere på danskernes tallerken både hjemme, i kantiner og på restauranter, samt at de med tiden spreder sig på de danske marker. Det er en vigtig, men også vanskelig opgave at få 100 g bælgfrugter i danskernes mave. Det blev tydeliggjort af, at kun 4 personer i salen selv vurderede, at de når i mål med de anbefalede 100 g.
På programmet var der samlet en række vigtige aktører, som bidrog med perspektiver på bælgfrugter, partnerskaber og potentialerne i disse to. Klik dig ind og se tilbage på Bælgfrugtspartnerskabets begyndelse. Du kan også downloade materialet som pdf ved at trykke på knappen.