Bælgfrugtspartnerskabet fylder ét år
Marts 2025, Af Thomas Andersen Ryan
Ét år, 77 partnere, ambitiøse målsætninger og voksende samarbejde. Bælgfrugtspartnerskabet har på ét år vist, at hele værdikæden for bælgfrugter gerne vil samles om en fælles sag: 100 g bælgfrugter på danskernes tallerken om dagen. Vi kigger tilbage på året der er gået og retter blikket mod 2025.
D. 12. marts fyldte Bælgfrugtspartnerskabet ét år, og det er utroligt, hvor meget der kan ske på så kort tid! Først og fremmest er vi gået fra en flot lancering med 70 deltagere d. 12. marts 2024 til et udsolgt årsmøde med 150 deltagere d. 5. februar 2025. Engagementet i dagsordenen taler for sig selv.
Ambitiøse partnere
Der var kun grund til at holde sådan et flot årsmøde, fordi der på ét år er kommet hele 77 partnere i Bælgfrugtspartnerskabet. Hele værdikæden - fra fødevarevirksomheder, foreningen, og uddannelser til kommuner til producenter og vidensinstitutioner - har set formålet og potentialet i partnerskabet og taget forandring i deres hænder.
Sammen med dem har vi afholdt to møder på Christiansborg, tre partnermøder, deltaget i en række debatter og haft vores eget telt på Folkemødet fyldt med spændende aktiviteter og paneldebatter. Det har lært os, at appetitten for at samarbejde om flere bælgfrugter er stigende.
I samarbejde med den kompetente styregruppe har Bælgfrugtspartnerskabet styrket den offentlige samtale om vigtigheden af at spise flere bælgfrugter. Som man kan se i vores befolkningsundersøgelse, der blev offentliggjort i februar, er der voksende interesse i at spise mere bælg, også fra befolkningen.
Ikke nok med det har 27 partnere allerede sat ambitiøse målsætninger om bælgfrugter, der skaber en offentlig forpligtelse til at handle nu og støtte hinanden i samarbejdet mod samme ønske: 100 g bælgfrugter om dagen til alle danskere.
Det drejer sig både om produktion, formidling, uddannelse, bespisning og meget mere. Se målsætningerne for de fem partnere, vi fremhævede til årsmødet i opsamlingen.
Bælgfrugter formidles med humor
Det mål kræver at bælgfrugter også får taletid i populærkulturen, og derfor har vi sammen med produktionsbureauet Dummy Entertainment med stor succes lavet sketch-serien ‘Uvenner’ med støtte fra Plantefonden. Langt over 3 millioner danskere har set med på sociale medier de seneste måneder.
Vi har bygget Bælgfrugtspartnerskabet fra bunden, og på ét år er det allerede blevet en succes. Vi har nydt alle møder, samtalerne, arrangementerne og smagsoplevelser, som blev skabt i samarbejde med uundværlige partnere. Alt det arbejde kan fortsætte, fordi Lidl Danmark har valgt også at understøtte partnerskabet med fuld finansiering på 900.000 kr. i 2025.
Hvad så nu?
Efter et succesfuldt første år retter vi skarpt blikket mod fremtiden. I 2025 skal vi bla.:
Have alle forandringspartnere til at sætte målsætninger
Afholde partnermøder i juni og oktober
Facilitere spændende debatter og arrangementer igen med Plantebranchen
og Dansk Vegetarisk Forening på FolkemødetFortsætte vores årlige befolkningsundersøgelse så vi kan følge med i forandringen
Lave korte og fokuserede webinarer for partnere
Sikre og støtte partnerne i endnu mere samarbejde!
Se årshjulet for 2025 og hold dig opdateret på det kommende år. Vi glæder os rigtig meget!